Suomen historian suurin vesikattourakka valmistumassa

Sipoo 13.1.2016
PROJEKTIUUTISIA/KATEPAL KATTAJA KATMAN OY

Lemminkäisen ja Skanskan muodostama työyhteenliittymä Freeway rakentaa Sipoossa logistiikkakeskusta S-ryhmän Logistiikkakeskukset Oy:lle. Uusi keskus korvaa S- ryhmän entisen logistiikkakeskuksen Espoon Kilossa. Hanke on ainutlaatuinen ponnistus SOK:n Kiinteistötoiminnoille rakennuttajana työllistäen 40 urakoitsijaa ja n.500 henkilöä. Projektiin onkin perehdytetty suunnittelun ja rakentamisen aikana n. 3500 henkilöä. Kohteen kokonaislaajuus on 190 000 neliömetriä ja  investoinnin arvo satoja miljoonia euroja.

 

Logistiikkakeskuksen kattojen rakennusvaiheet:

  • 1. vaihe lohkot Q, P ja S, 52550 m2
  • 2. vaihe lohko R, 13660 m2 
  • 3. vaihe lohko T, 8250 m2   
  • 4. vaihe lohko U ja V, 42870 m2   
  • 5. vaihe lohko X, 16000 m2 

Rakentaminen alkoi syksyllä 2013 maansiirtotöillä ja perusmuurien vedeneristyksellä. Tässä vaiheessa Katepal Kattaja Katman Oy astui mukaan projektiin saaden esimakua  massiivisella työmaalla työskentelystä. Kattotöiden tarjouspyynnöt olivat seuraavana ohjelmassa ja niitä laskettiinkin Harri Saarisen toimesta useina eri versioina (11). Harri  kertoi käyttäneensä pelkkään ensimmäisen vaiheen laskemiseen n. 80 h. Kattokaupat lyötiin lukkoon ensimmäisen vaiheen osalta joulukuussa 2013.

Työt alkoivat tammikuussa 2014 neljän miehen voimin höyrynsulun asentamisella. Katossa kantavana rakenteena on TT- Laatta, jonka päälle asennettiin Katepalin valmistama K-MS 170/3000 bitumikermi. Lämmöneristeiden asentaminen aloitettiin keväällä 2014 heti, kun lumet olivat sulaneet ja  mahdollistivat töiden sujuvan etenemisen. Alussa oli hieman haasteita tavaroiden katolle nostojen kanssa, mainitsee Vallo Kärbo Katmanin työnjohtaja, mutta vähitellen isonkin työmaan hoitaminen alkoi käydä helpommaksi ja helpommaksi. Katman Oy:n Asentajat Asko Juntusen, Heikki Toppila ja Jari Holappa kommentoivatkin, että asentajan näkövinkkelistä ensimmäinen ”tili” tehdään nostojen ja purkujen hyvällä suunnittelulla. Tavaraa tulee olla katolla riittävästi vastaamaan kahden päivän työ etenemää, joka yhden miehen osalta onkin kohteessa ollut huikea n. 200 m2 päivässä sisältäen lämmöneristyksen, pohjakermin ja kiinnikkeiden asennuksen. Katmanin toinen omistaja Seppo Kukkola kertoi, että alkukankeuden jälkeen porukka hitsautui hyvin yhteen ja työt alkoivat sujua vauhdilla. Töitä tehdään kolmen tai neljän hengen pienryhmissä, jotta tehokkuus saadaan maksimoitua. Osa porukasta asentaa pintakermiä, osa lämmöneristeitä ja pohjakermiä. Työntekijöiden määrä on vaihdellut talven neljän ja kesän 16 hengen välillä.

 

Katman Oy:n vesikattourakka lähestyy loppuaan. Ensimmäisen ja toisen vaiheen luovutukset tapahtuivat 2015 joulukuussa n. kaksi vuotta projektin alusta. Loput kolme vaihetta luovutetaan toukokuun loppuun 2016 mennessä. 140 000 m2 katettua pinta-alaa samalla työmaalla on suuri ponnistus jo kaiken nähneille eristäjillekin, jotka ovat tottuneet vaihtamaan työmaata useita kertoja vuodessa. Eristäessään viimeistä seinänostoa sitä tulee hetkeksi pysähdyttyä miettimään, mitä on saatu aikaan, Asko Juntunen tuumaa.

Katman Oy numeroina ja henkilöinä:

  • Perustettu vuonna 2003
  • Oululainen vesikattourakoitsija, joka työllistää 70 vesikattoalan ammattilaista
  • Omistajina Harri Saarinen ja Seppo Kukkola
  • Liikevaihto v 2003 n.1 milj. euroa
  • Liikevaihto v. 2015 n. 10 milj. euroa


Kiitoksen sanat:

Seppo Kukkola ja Harri Saarinen Katman Oy:stä toteavat, että Isojen projektien läpivienti vaatii saumatonta yhteistyötä aliurakoitsijoiden ja rakennusliikkeen edustajien välillä. Rakennuttajan eli SOK:n Kiinteistötoimintojen edustaja Erkki Keränen oli vaativa kaikkien detaljien suhteen ja niitä hiottiinkin kuntoon jo hyvissä ajoin ennen töiden aloitusta yhdessä suunnittelijoiden, Katmanin ja valvojien kanssa. Kaikkien osapuolien tahto laadukkaaseen ja toimivaan lopputulokseen korostui jo heti projektin alkuvaiheessa. Rakennuttajan työaikaisesta valvonnasta vastanneet Projektipalvelu Tila Oy:n Timo Laakkonen ja Arto Salmi ovat omalla toiminnallaan mahdollistaneet töiden saumattoman etenemisen. Asioista on ollut helppo keskustella aina, kun siihen on ollut tarvetta. Operatiivisista toiminnoista on puolestaan vastannut TYL Freewayn vastaava mestari Seppo Manninen , jonka kanssa asioiminen on ollut myös hyvin helppoa ja sujuvaa. Viikoittaisissa suunnittelupalavereissa on luotu tavoitteet kunkin työvaiheen läpiviemiselle ja aikataulutukselle tulevaksi kolmeksi viikoksi. Toni Passilan rooli aikataulujen pitämisessä on ollut suuri. Hänen vastuullaan on ollut vaiheiden koordinointi ja aikataulutus. Kohteen loistavan suunnittelun, aikataulujen koordinoinnin, operatiivisen toiminnan ja valvonnan ansiosta onkin päästy lopputulokseen, jossa lisä- ja muutostöiden osuus on reilusti alle 1 % koko urakan arvosta. Tässäkin tapauksessa käy siis toteen vanha hokema, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, mainitsee Harri Saarinen.

Yksi Sipoon kohteen tärkeistä arvoista on ollut työturvallisuus ja siisteys, jonka toiminnasta on vastannut projektin alusta alkaen työturvallisuuspäällikkö Konstantin Oikonomides. Hänellä on tapana kierrellä työmaalla ja antaa palaute sähköpostiin, mikäli jonkun urakoitsijan toiminnassa on havaittavissa puutteita. Siisteys ja järjestys luovat tehokkuutta, Kukkola tuumii.

Mutkaton dialogi työmaan valvojien ja asentajien välillä on helpottanut päivittäistä toimintaa. Kattotöiden valvonnasta on ollut vastuussa kolme henkilöä koko projektin aikana, joka osaltaan kuvastaa työmaan kestoa. Nykyisestä valvojasta, Jyri Seppäsestä Kukkola toteaa, että on siinä tarkka kaveri oikeassa paikassa. Kun on jotain sovittu, niin se pitää.

Yhteistyökumppaneista Vallo Kärbo haluaa kiittää kaikkia tavarantoimittajia hyvin sujuneista toimituksista. Materiaalitoimittajat listattuna alla.

  • Katepal Oy, Kumibitumikermit
  • Isover Oy, Lämmöneristeet
  • Thermisol Oy, Lämmöneristeet
  • SK- Tuote Oy,  Kiinnikkeet + tuulettimet
  • Peltitarvike, Kaivot